W Paragliding Klub SOVA od 5 do 6 września gościł znany chyba wszystkim polskim paralotniarzom, Zbyszek Gotkiewicz, skarbnica wiedzy i autor książki "Suma wszystkich błędów w paralotniarstwie".
Czego się dowiedziałem ?
Dowiedziałem jak ważne jest doważenie i dobór wielkości glajta do wagi startowej.
Dowiedziałem się jaki jest mechanizm powstawania klap i kiedy wchodzą łatwiej.
Zbyszek poświęcił też sporo czasu aby wytłumaczyć dlaczego nie warto na początku kupować sportowych, a tym bardziej wyczynowych skrzydeł. Nie do końca mnie te argumenty przekonały, ale to kwestia podejścia i predyspozycji.
Było też sporo na temat samostatków i testów jakie Zbyszek wykonuje dla Dudka.
Zbyszek przypomniał też swój pogląd na latanie w kokonie i przyhamował moje myśli w tym kierunku.
Było także o startach alpejką i o tym jak ważna jest nauka startów, która odchodzi na dalszy plan gdy już zaczynamy naprawdę latać.
Zbyszek przypomniał mi jak ważny jest zapas i jak jest ważne aby go użyć w krytycznym momencie i jak ważne jest kontrolowanie wysokości podczas sytuacji niebezpiecznych podczas lotu.
Była też spora dyskusja na temat spirali, wykonania i prawidłowego wyjścia, do której mocno przyczynił się kolega RAFał.
Osobiście mogłem też wyjaśnić swoje wątpliwości w temacie złapanego rano gigantycznego ( jak dla mnie ) fronta.
To co mnie zainteresowało to informacja na temat używania speed systemu i sterowania paralotnia w czasie lotu na speedzie, a także jak wracać do zgubionego komina.
Po raz kolejny usłyszałem też, jak ważne jest wytyczanie sobie zadań i nie latanie bez żadnego konkretnego celu, chyba, że celem będzie jak najdłuższe utrzymania się w powietrzu. :) Co może się wydawać właśnie takim lataniem bez konkretnego zadania.
Generalnie było miło, fajnie i sympatycznie i nikt nie został bez odpowiedzi na swoje pytanie.
Nie było to może rzeczy odkrywcze, ale takie, które gdzieś tam kiedyś przeczytane, po mały zapychają kąty naszej pamięci. Dzięki takim spotkaniom przypominamy sobie jak ważne są niektóre sprawy, procedury i nawyki, aby latać efektywnie i bezpiecznie.